grassroots program

Pohybové hry

 

baba dvojic

baba dvojic

dva míče - určen honící a utíkající hráč, utíkající se snaží utéct chytači a kdykoliv předat míč jednomu ze stojících hráčů - následuje výměna rolí a uniká nový hráč. chytač se taktéž může kdykoliv s libovolným stojícím hráčem vyměnit
- možno omezit minimálně na 5 vteřin (počítá trenér)
- lze hrát s míčem v ruce, u starších dětí a s míčem u nohy
baba s překážkami

baba s překážkami

Všichni mají míč
coerver mrazík

coerver mrazík

046990

kdo je chycen mrazíkem - míč nad hlavu - zachránit jej může spoluhráč určenou kličkou nebo prací s míčem (coerver, změny směru atd.)
= nácvik ve hře tzn. vhodné co největší zapojení dovedností s míčem (např. úkol - změna směru za patou pravou i levou nohou)
člověče nezlob se

člověče nezlob se

cíl: oběhnout kolo a zařadit se do domečku
pravidla: hráč může běžet když a) hodí kostkou 6 b) splní úkol (švihadlo, nožičky, odrazovky atd.), po nasazení do hry musí hráč okamžitě vyběhnout (netaktizovat), pokud chytná hráče před sebou, ten vypadává a vrací se zpět na start
modofikace: s míčem i bez, dopnit o obratnost, překážky, slalom atd.
dobývání hradu

dobývání hradu

Bránící hráči se smí pohybovat pouze po obvodu čtverce (po hradbách), útočící hráči se snaží provést míč do čtverce (do hradu) a sebrat metu (poklad). Kdo bude mít nejvíce met je vítěz.
dvojitá baba

dvojitá baba

Baba
2 týmy hrají mezi s sebou (kolečka mezi sebou x čtverečky mezi sebou)
1 tým s míči x 2 bez
Na povel výměna míčů
Modifikace:
Hráči bez míče hrají na babu
Hráči s míčem si přihrávají (= méně míčů), žonglují, vodí volně míč atd.
dvojitá baba2

dvojitá baba2

1. Parta baba s míčem
2. Parta baba bez míče
Hraje se dohromady, ale jednotlivé týmy hrají jen mezi sebou Na povel výměna po odpočinku
evoluce

evoluce

- hráči se pohybují ve vymezeném prostoru
- trenér určí stupně evoluce - např. 1) kuře 2) pes 3) opice 4) člověk a hráči mají za úkol určená zvířata imitovat
- cílem je vyhrát střižbu se soupeřem, každé vítězství znamená další stupeň evoluce, každá prohra znamená nižší stupeň evoluce, kdo se stane člověkem má bod (běží si pro metu k trenérovi a pokračuje od znovu)
modifikace - střižba o kloboučky (každý začíná se 3 kloboučky)
hlavičky-vybíjená dvojic

hlavičky-vybíjená dvojic

dvojice - házejí si míč a bod je když po nadhozu trefí hlavou soupeře
kombajn (lano)

kombajn (lano)

Lano = kombajn (statické, točící, přeskoky, podlézání, podbíhání), zpátky mají hráči na výběr - přeskákat lavičky (krokodýly) nebo kotoul na žíněnkách, podbíhání jako raci, pejsci, s otočkou atd.
krabice

krabice

Trenér táhne dvě krabice, po tělocvičně jsou rozházené míčky a úkolem hráčů je nasbírat do své krabice co nejvíce míčků - soutěž družstev. Pravidla určuje trenér - různé obměny. Lze zapojit obratnost po sebrání míčku.
kutálená

kutálená

dvojice, každý hráč je ve své brance a musí určeným způsobem dát gól (kutálením, házením mezi nohama pozadu. autovým vhazováním atd.)
magnety

magnety

Dvojice (každý v jiném čtverci)
Hráči provádějí cv s míčem – na povel určený obratnostní prvek a cílem je najít svojí dvojici
Lze kombinovat s běžeckou abecedou aj.
mlýn

mlýn

2 týmy, drží se kolem ramen čelem k sobě - jeden z nich má ocásek z rozlišováku, z každého týmu určen jeden chytač, který má za úkol ze soupeřova mlýna ukrást rozlišovák, bod má tým, který získá rozlišovák jako první
na piráty pro nejmenší

na piráty pro nejmenší

a) Každý hráč má svůj domeček, cílem je ukrást poklad = rozlišovák (míč a donést jej do domečku. Trenéři jsou chytači.
b) totéž s míčem u nohy - poklad se musí zamknout v domečku = oběhnout s míčem domeček
obíračka s přihrávkou

obíračka s přihrávkou

útočníci drží míč, obránci se snaží jej získat a po zisku si narazit s trenérem na obvodu a stávají se útočníky, útočníci co přišli o míč se stávají obránci
obíračka se střelbou

obíračka se střelbou

obránci mají za úkol konstruktivně odebrat míč a dát co nejvíce gólů, komu byl míč odebrán si pro něj běží a zapojuje se ihned zpět do hry
modifikace na přepínání: 3 hráči bez míče - snaží se získat míč a vstřelit branku - po té si běží pro ten míč kterým vystřelili a stávají se útočníky, kteří si chrání míč před obránci x naopak komu byl míč odebránm okamžitě opřepíná - stává se obráncem a snaží se odebrat míč někomu jinému
obíračka

obíračka

hráči s míčem a hráči bez míče - úkol: mít míč než trenér ukončí hru
- zaměření na vedení (více hráčů s míčem)
- zaměření na odebírání a krytí (50:50)
modifikace: obránce po zisku musí vyjet z území
obratnostní fotbal

obratnostní fotbal

hráči hrají fotbal - na povel např. cvik, oběhnutí branky atd. a pokračování ve hře
ocásky

ocásky

- každý hráč má ocásek, snaha získat co nejvíce ocásků - nikdo nevypadává, lze s míčem i bez
pětiúhelník

pětiúhelník

pětiúhelník pro 4 hráče
a) PC - dva hráči s míčem pracují uprostřed, kdykoliv vyběhnou do volného krajního území a přihrávají míč dalším atd.
b) HC 1x1, úkolem útočníka je dovézt míč do volného území úkolem obránce je míč získat a také obsadit volné území – následuje přihrávka jinému útočníkovimodifikace: rychlostní či úpolové cvičení se stejnými pravidly jako v HC
piškvorky

piškvorky

dvě družstva, 4 rozlišováky v každém týmu, cíl - sestavit piškvorky
- lze doplnit o rychlý nohy, obratnost, s míčem i bez
policajti a zloději

policajti a zloději

2 týmy, policajti s míčem trefují zloděje, zloději se vyhýbají
postupová střižba

postupová střižba

3 čtverce – 1, 2, 3
Hráči začínají ve středním čtverci (nebo v prvním)
V každém čtverci si musí hráč najít soupeře a hrát střižbuVítěz postupuje do dalšího čtverce x poražený sestupuje
Kdo se vyhraje ve třetím čtverci bere si kužel či rozlišovák jako bod a přebíhá do prvního
Mezi čtverci lze obratnostní cvičení
probíhačka

probíhačka

a) bez míče: hráči se snažíá přeběhnout celé území, aniž by je někdo chytil, útočníci si počítají počet přeběhů, obránci počet chycených protihráčů - na začátku a konci dráhy obratnostní cv.
b) s míčem: úkol projet s míčem, na začátku a na konci úkol (z jedné strany slalom, z druhé klička atd.), úkolem obránců je získat míč a vstřelit branku
přebíhaná

přebíhaná

chytači se ve středním území snaží předat babu, ostatní se snaží přeběhnout střední zónu, počítají si počet přeběhů
- s míčem (doplněno o způsob provedení územím nebo kličky a v koncových zónách o úkol před každým přeběhem = nožičky, přihrávky o zeď atd.)
- bez míče (doplněno o obratnostní prvky při probíhání středního území - otočka, kotoul, po čtyřech. atd.)
- zakončené střelbou po přejetí = 2 branky
schalke

schalke

Hráči mají v ruce kloubouček (alespoň 3 barvy) a stejné barvy kloboučků jsou na okraji
Hráči se pohybují uprostřed a předávají si kloboučky
Na povel trenéra je cílem obsadit krajní klobouček barvy, kterou má hráč v ruce
Lze s míčem i bez + koordinace atd.
štafetová baba

štafetová baba

2 týmy chytačů jsou ve svých územích a po jednom vybíhají - po dotyku jakéhokoliv hráče uprostřed se vracejí do domečku a předávají štafetu spoluhráči - u kterého týmu se jako první vystřídají všichni členové družstva vyhrává- s míčem i bez
- s překážkami
- s obratností
Modifikace: 2 týmy (2 hřiště) – polovina hráčů ne jedné polovině jsou chytači, druhá polovina na druhé straně utíká => soutěžně kdo dřív chytí soupeře
úpolová baba dvojic

úpolová baba dvojic

Dvojice za ruku
3 chytači
Určeno kteří hráči se mají chytat (např. kolečka)
Chytač se snaží dát babu určenému hráči, kterého však může tělem bránit jeho hráč ve dvojici
V případě dotyku výměna hráčů
Modifikace: určit hráče např. ten větší, ten se světlejším tričkem, svítivějšími kopačkami, tmavšími vlasy, s delší ofinou atd.
zloději

zloději

4 týmy - 4 domečky, cílem je "ukrást" co nejvíc předmětů z ostatních domečků, každý může vzít pouze 1 věc, který tým bude mít nejvíc předmětů v domečku vyhrává, předměty se přenášejí v ruce, míče se vedou nohou0-228600

modifikace na vedení míče: pouze míče v domečcích
zombíci

zombíci

a) 2 týmy, úkolem zombíků je posbírat všechny míče do doměčku - pak výměna rolí a vítězí tým s menším časem
b) varianta 1 zombík - komu vezme míč, ten se stává zombíkemmodifikace: před domečkem obratnost viz cv. b
zvířátka

zvířátka

hráči běhají s míčem, chytači (raci, psi, žáby atd.) mají za úkol chytit hráče s míčem, kdo je chycen stává se zvířátkem (chytačem), poslední kdo zůstane je vítěz
žraloci

žraloci

cíl? co nejvíckrát přeběhnout z ostrova na ostrov a uniknout žralokovi, koho žralok chytí = výměna rolí
a) bez míče: po vyběhnutí ostrova obratnostní cvik, jinak nesmí na ostrov
b) s míčem: po vyběhnutí z ostrova určená klička